Boost je immuunsysteem met deze tips

Zorgen voor jezelf

0
517
Vitamine C

In alle vroegte stap je ‘s ochtends je koude auto in. Nog voor de autoverwarming is opgewarmd, ben je al op de eerste bestemming. Even gauw de kou trotseren met je jas nog half open. Bij de voordeur sta je te wachten tot mevrouw Jansen, 89 jaar, uit haar sta-opstoel is gekomen om met trillende handen het slot van de voordeur af te halen. Je bent amper binnen als de tropische temperatuur je tegemoet komt. Je hangt je winterjas over de stoel. Nadat je gewend bent aan de tropische temperaturen gaat de heater op de badkamer aan. De luchtvochtigheidsgraad schiet omhoog bij het aanzetten van het warme water. Een half uur loop je weer met je jas open naar je auto. Op naar de volgende cliënt.

 

Herkenbaar? Op deze manier is de kans groot dat je weerstand flink bergafwaarts gaat. Bovendien is de kans op een verkoudheid in deze periode stukken hoger. Zeker als je vermoeider raakt, ben je vatbaarder voor een griep. Niet handig in de zorg. Een sector waarin het ziekteverzuim al erg hoog is en we dagelijks werken met mensen met een verlaagde weerstand. Dus voor je begint met zorgen voor de ander: zorg eerst goed voor jezelf. Met deze tips kom je al een heel eind.

Zorg voor extra vitamine C en D

November en december zijn de maanden van de mandarijnen. Deze oranje, zoete lekkernij zit vol vitamine C en antioxidanten. Er zit nauwelijks vet in en de vezels hebben een positief effect op je stoelgang. Gelukkig hebben we tijdens deze maanden ook nog prachtige dagen waar de zon nog volop schijnt. Vitamine D, kom maar op! Werk je intramuraal, probeer dan tussen je dienst even een frisse neus te halen voor wat extra vitamine D. En anders zijn er natuurlijk bij de drogist voedingssupplementen te koop voor wat extra weerstand.

Rust, rust en nog eens rust

We werken allemaal veel en willen het optimale uit een dag halen. Hierdoor vergeten we al snel voldoende rust te nemen. Denk eens anders. Hoe kun je het optimale uit je dag halen als je vermoeid bent? Zorg dat je minimaal zeven tot acht uur slaap krijgt. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor virussen en verkoudheid. Daarbij verhoogt je energie, je concentratie en het helpt je om informatie te verwerken.

Genoeg drinken

Het liefste drink je kruidenthee zoals verse munt- of gemberthee. Heerlijk en bovendien hartstikke hip. Drink heel veel water. Een goede vochtbalans is enorm belangrijk voor een optimale werking van je lymfestelsel. Die speelt een een belangrijke rol in je afweer tegen bacteriën en virussen. Niet te veel koffie of frisdrank waar vanwege de opwekkende stof cafeïne. Gebruik alcohol met mate. Door alcohol slaap je minder diep waardoor je niet uitgerust aan je dag kunt beginnen.

Houd je smartphone en handen schoon

Door hoesten, niezen en praten komen kleine druppeltjes met het verkoudheidsvirus in de lucht. Door je handen te wassen, verklein je de kans dat het virus toeslaat. Ga eens na hoe vaak je je smartphone in je handen hebt op een dag of bij je oor. Je kunt je voorstellen dat je smartphone een hoop micro-organismen verspreidt. Zorgvoorbeter heeft 10 tips voor een hygiënisch smartphone- en tabletgebruik in de zorg.

Kleed je warm aan

Deze tip is voor de hand liggend. Kleed je goed aan voor de koude omgevingstemperaturen. Draag degelijke buitenkleding en pak jezelf goed in. Ook als de auto, heel verleidelijk, dicht voor de deur staat. Maak het je lichaam makkelijk door het warm te houden. Het afkoelen van je temperatuur kost je lichaam veel energie. Deze energie heeft je lichaam nodig voor andere dingen. Dus denk goed aan jezelf en rits even je jas dicht voor je weer naar buiten stapt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here