Wie wij zijn

De zorg heeft al jaren een slecht imago. Grote bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Met duizenden openstaande vacatures, is het personeelstekort op dit moment nijpend te noemen. De salarissen worden vaak bekritiseerd en het werk is lichamelijk zwaar. Om over het personeel nog maar te zwijgen. Het algemene beeld is vaak dat verzorgenden en verpleegkundigen – gehuld in witte, vormloze pakken en lopend op ergonomisch verantwoorde Crocs – hun werk als een soort Florence Nightingale uitvoeren. Vol toewijding trekken ze steunkousen aan en uit, wassen ze blote konten of drinken ze gezellig een kopje koffie met de patiënt. Meer houdt hun takenpakket niet in. En eigenlijk zijn mensen die in de zorg werken ook wel een beetje suf, toch?

Zonde! Veel mensen weten niet wat werken in de zorg inhoudt. Vrij logisch natuurlijk, want al die slechte berichtgeving draagt niet bij aan het verbeteren van het imago. Die onwetendheid zorgt, in combinatie met de nieuwsitems in de kranten, online en op televisie, dat deze vooroordelen in stand worden gehouden. Het wordt tijd dat het imago een positieve boost krijgt.

Door middel van De Zorgblog hopen we jongeren te enthousiasmeren voor het vak. Daarnaast is dit ook een platform voor huidige zorgprofessionals. Met behulp van grappige, ontroerende, verbazingwekkende of interessante verhalen geven we een realistisch beeld van wat de zorg écht inhoudt. We maken het niet mooier of spectaculairder dan het is: de zorg is van zichzelf al bijzonder genoeg.

Wie zijn wij:

De Zorgblog wordt gerund door Nannie van de Waarenburg en Femke van der Palen. We kennen elkaar van de opleiding verpleegkunde. Daarna zijn we elkaar uit het oog verloren. Per toeval kwamen we weer met elkaar in contact: via Instagram en naar aanleiding van de big-herregistratie. Na wat berichtjes te hebben gestuurd – die inmiddels niets meer met de herregistratie te maken hadden – ontdekten we dat we eenzelfde ambitie delen. Een ambitie die voortkwam uit dezelfde ergernis: te weinig respect voor ons vak en teveel onwetendheid. Zonder dat we dit van elkaar wisten, bleek dat we hetzelfde doel hadden: starten met een blog om het imago van de zorg te verbeteren.